For bare 5-7 år siden var bæredygtighed kun et hot emne for de frelste i byggebranchen. Emnet blev venligt, men bestemt, henvist til punktet ”eventuelt” på ledelsens kvartalsmøder. Men nu er bøtten da vendt, og efterhånden er bæredygtighed rykket ind på direktionsgangene. Og i marketingafdelingen, men det vender jeg tilbage til.

Alarmerne bimler
Bæredygtighed i byggeriet er primært boblet op nedefra. Fyrtårne i branchen har taget skeen i egen hånd, efter at have lyttet til prognoserne om mangel på ressourcer, og efter at have studeret økonomien i konceptet. Det er godt!

For alarmerne bimler. Vi skal genbruge mere og bygge smartere og pænere. Medierne maler fanden på væggen, imens Jesper Theilgaard opfordrer til oprør. Vi har travlt! Bæredygtighed og cirkulær økonomi er to af de nye buzz-words i byggeriet. Og lykkeridderne? Ja, det lader til, at de nu også har gjort deres indtog.

Forstadsfruens bekymring
Tag f.eks. mit LinkedIn-feed. Det byder på en overflod af debat og indlæg om bæredygtighed. Alle fremfører argumenter for, at netop deres løsning eller produkt udmærker sig helt særligt.

Det er her, at en forstadsfrue, som jeg, bliver alvorligt bekymret. Det lader nemlig til, at alting partout skal være bæredygtigt. Jeg er 110 pct. enig i, at klodens ressourcer skal bruges klogt, at vi skal bygge smukt og holdbart til fremtidens generationer, og at vi skal holde op med at smide væk som små curlingbørn. Jeg debatterer, deler og liker lystigt. Ingen bør være i tvivl om, at jeg er med på beatet, men. For der er et men.

Uhørt optimisme
Sammen med presset for at være klassens mest bæredygtige – og kundens førstevalg – hører tilsyneladende en uhørt optimisme. Alle bæredygtige løsninger og produkter lader til at være opfundet. Allerede? Det var da herligt, eller hvad?

Tag på byggemesse eller læs et byggeblad. Ja, så er hele molevitten bæredygtigt. Bare send marketingsafdelingen ind over, så spiller det. Det synes at være opskriften, men nej!

Nogle af dem ovre i marketing kunne nok mere trænge til lidt ferie. Omverdenens ønske om bæredygtighed lader til at være for stort et pres. Bevares, det er helt sikkert gjort i en god mening, men det gør det kun værre. Dømmekraften lader i hvert tilfælde til at være taget et smut på ferie.

Det er en ommer
Jeg er ked af at sige det, men Fake News og blæredygtighed lader til at husere derude i højere grad end fakta om bæredygtighed.

Det er en ommer, at argumentere for, at kort levetid er bæredygtigt. Det er en ommer, at argumentere for, at individuelle og teknisk komplicerede løsninger er bæredygtige. Det er en ommer, når stort set alle annoncører i et byggemagasin på 52 side skriver ”Bæredygtighed” ind over deres tekst.”

Der må råbes vagt i gevær, når noget godt er på vej mod at blive udvandet. Og det er nu!