Af Gitte Krusholm Nielsen, adm. direktør i DANSKE TEGL 

Jeg er for tiden på Road Show i den gode sags tjeneste med promoveringen af De 10 Bud. Og nej, jeg er ikke blevet sendt på gaden som evangelist med et religiøst budskab. Det handler om at udbrede 10 gode og gammelkendte råd om vejen til det fejlfrie murværk. 

Og det er på alle måder en berigende oplevelse. F.eks. betyder det, at første alarm snoozes kl. 05:00 med efterfølgende vækning af bageren for at fravriste ham en flok friske basser. Herefter mønstring på byggepladser i det ganske land til en snak om det gode håndværk. Basserne og jeg bliver altid mødt af lutter glade og engagerede mennesker. I sandhed en skøn rejse at være på iført hjelm og sikkerhedssko. 

Hastebud fra Mette & Co.  

I fredags blev idyllen pludseligt afbrudt af et hastebud fra Erhvervsministeriet. Statsminister Frederiksen & Co. indkaldte via Erhvervsministeriet Danske Tegl til deltagelse i regeringens klimapanel nr. 9, Partnerskab for Energitung Produktion. Jeg valgte ikke at tage det med det energitunge personligt og takkede straks ja til invitationen om at møde op Slotsholmen. 

Her ventede en ovenud positiv oplevelse.  

Februar er lige om hjørnet 

Med CEO Michael Lundgaard Thomsen fra Aalborg Portland i spidsen blev vi, sammen med Dansk Beton, Asfaltindustrien og DI, inviteret til at give vores anbefalinger og bud på, hvordan vi som virksomheder hver især, og som branche i fællesskab, kan bidrage til regeringens klimaplan om 70 pct. CO2 reduktion inden 2030. 

Vi har tre måneder til at komme med et kvalificeret svar. Det kan synes som lang tid, men at orkestrere en hel branche kræver normalt en kende mere tid. Målsætningen er med andre ord meget ambitiøs. 

Kaffe med mørtel 

På vej ud fra mødet de bonede gulve fangede mit øje, at jeg stadig havde mørtel på skoene. Det var jo gået lidt stærkt, men jeg tror ikke, de opdagede det.

Og pyt! 

Det vigtigst er, at teglbranchen har fået muligheden for at bidrage til arbejdet med den meget vigtige opgave, at reducere udledningen af CO2

Gamle beskedne mænd  

Nogle tænker måske, at det lyder lige vel optimistisk. Teglbranchen er jo de gamle mænd i mørke habitter og portvin i glasset eller er de?  

Danmarks teglværker har gennem århundreder overlevet tilbagevendende 7-års kriser, stigende afgrænsning med CO2kvoter, alskens skønne afgifter og ikke mindst solid intern konkurrence. Derfor har optimering af produktionen til superliganiveau gennem tiderne udgjort redningsplanken for en ofte trængt branche 

Der er sket omstilling fra kul til naturgas, indkøb af nye og effektive ovne, produktionsoptimering, frivillig energiledelse og meget, meget mere som har betydet en reduktion i CO2udledning på tæt ved 40 pct. 

De har bare glemt at fortælle det til os andre. Jysk beskedenhed kalder jeg det. 

Med andre ord, når det handler om klimatiltag generelt, så er nogle længere i planerne end andre, imens andre er langt i eksekveringen, uden at nogen ved det (lidt knudret, men sandt).  

Kig ud ad forruden 

Det er historie god historie men nu handler det om at se ud ad forruden og hente det sidste op til de 70 pct. reduktion i CO2-udledningen. Nogle af procenterne kan nås på den korte bane gennem produktudvikling, yderligere produktionsoptimering og effektivisering i byggeriets værdikæde på kryds og tværs m.m., men de sidste procenter handler om de lange skud med gennemgribende indgreb i hele branchens måde at arbejde på. 

Ny viden og nye samarbejder på tværs af branchen kickstartes inden for de næste tre måneder, og vi glæder os.  

Og De 10 Bud, vejen til det fejlfri murværk? Ja, det en blandt mange af de små og gode tiltag, som er med til at spare på byggeriets ressourcetræk og dermed også CO2.